wtorek, 6 sierpnia 2013

Mały Regiel

Mały Regiel (1189 m) słow. Malý Rígeľ to reglowy szczyt w Tatrach Bielskich w NE grani Płaczliwej Skały. Jest to jedyny nazwany wierzchołek w bocznym NE grzbiecie Żlebińskich Turni (1411m), które są oddzielone położonym tuż pod nim Ptasiowskim Siodłem (ok.1175m).
Mały Regiel jest nie tyle samodzielnym szczytem, co raczej wyraźną, grzbietową skałą.
Do środkowej części Doliny Ptasiowskiej na NW opada z wierzchołka jednolity zalesiony grzbiet. Natomiast ku SE obrywa się z niego pionowa ścianka o około 30 metrach wysokości. Poniżej tej ścianki stromy stok z pojedynczymi skalnymi występami zbiega do dna Doliny Do Regli. Również nad pobliską przełęczą wierzchołek zawisa pionową, około 10 metrową ścianką. Natomiast ku NE biegnie kontynuacja grzbietu Żlebińskich Turni zakończona po około 700 metrach na złączeniu Reglanego i Bielskiego Potoku.

SPACER GRANIĄ
Mały Regiel
Ptasiowskie
Siodło
Żlebińskie Turnie

Szlaki na Mały Regiel:
Na Mały Regiel nie prowadzą znakowane szlaki. Poza blokiem szczytowym i nielicznymi skałkami obszar Małego Regla nie przedstawia technicznych trudności. Drogi wiodące na szczyt w większości pokrywają się z drogami na pobliskie Ptasiowskie Siodło.

skręt na leśną drogę z zielonego szlaku
Z Ptasiowskiej Rówienki:
Od rozgałęzienia szlaków na rówience około 300 metrów szlakiem ku Szerokiej Przełęczy Bielskiej. Odgałęzia się od niego na wysokości około 965m w prawą leśna droga do zwózki drewna. Drogą tą przez Reglany Potok (bród bez mostu) i zwrot w tył. Po około 100 metrach droga osiąga grzbiet Małego Regla. Odgałęzia się tutaj w lewo wyraźna ścieżka.
Można iść dalej drogą ku dnu Doliny Ptasiowskiej (dłuższy wariant). Tuż przed przekroczeniem Ptasiowskiego Potoku zwrot w lewą i stokiem (na dole stoku gnijąca ambona) prosto w górę do podgraniowych skałek. Na nie od lewej na wierzchołek (0-, 45 minut).
na Mały Regiel od zielonego szlaku
Ścieżką w lewo w górę i nią w pobliżu grzbietu. Kilka minut od chwili, w której ścieżka oddala się od grzbietu ze ścieżki w lewo w górę na stok i nim mijając skałki od lewej na wierzchołek (0-, 40 minut).

Z Ptasiowskiego Siodła:
Z przełęczy po lewej stronie uskoku Małego Regla przez gęstą miejscami smreczynę do minięcia skałek po czym zwrot w tył i w górę na grzbietową skałkę (0-, 3 minuty).