wtorek, 9 lipca 2013

Niżni Nowy Przechód

Niżni Nowy Przechód (ok. 1710 m) słow. Nižný nový priechod to nie tyle przełęcz. co raczej łatwo dostępny z obydwu dolin punkt w N grani Nowego Wierchu w Tatrach Bielskich.
Oddziela odległy o około 250 metrów wierzchołek Nowej Baszty (ok. 1805m) na SE od pobliskiego, najwyższego punktu Niżnich Kominów (ok.1710m) na NW.
Do Nowej Doliny na SW opada z przchodu kosówkowo trawiasty zachodzik umożliwiający łatwe przejście pomiędzy dolinami. Wprost ku dolinie pod przełęczą jest podcięta niska ścianka. Poniżej ścianek jest już równomiernie opadające do dna doliny, lesiste zbocze.
Na Strony N i NE ku Dolinie Hawraniej opadają z grani w pobliżu Niżniego Nowego Przechodu dwa żleby i dwie grzędy. Większy ze żlebów, nazwany z niewiadomych przyczyn przez Władysława Cywińskiego Nowym Żlebem (trafniejsza nazwa słowacka Dl'hý havrani žľab) opada ku N wprost do Hawraniego Kanionu, natomiast mniejszy (słow. Malý havrani žľab), wciśnięty pomiędzy dwie grzędy Nowej Baszty, uchodzi do Hawraniej Doliny tuż poniżej Hawranich Polan.

Niżni Nowy Przechód nazwał Władysław Cywiński ze względu na możliwość łatwego przejścia na nim grani Kominów Ździarskich.

SPACER GRANIĄ
Niżnia
Nowa Szczerbina

Szlaki na Niżni Nowy Przechód:
Na Niżni Nowy Przechód nie prowadzą znakowane szlaki.

z Doliny Hawraniej przez Żleb z Mostem
Z Doliny Hawraniej:
Z Wyżniej Hawraniej Polany wprost ku widocznemu pomiędzy drzewami z daleka trawnikowi najniższej części Żlebu z Mostem.
Przez niewielkie płaty kosodrzewiny na te trawniki i nimi stromo w górę ku dość unikalnej skalnej groty, nazwodajnej dla żlebu. Grota jest na wysokości 1500m, otwarta również z drugiej (górnej) strony, ale przejście kilkumetrowej, zamykającej ją, mokrej ścianki wymaga trudnej wspinaczki.
Najłatwiejsze (choć najtrudniejsze w całej drodze) miejsce ominięcia mostu jest po prawej stronie żlebu. Na prawo od stromej ścianki koło mostu opada skaliste, strome zacięcie. Zacięciem tym, bądź bezpieczniej - z wykorzystaniem gęstej roślinności po prawej stronie zacięcia kilkanaście metrów nieco trudno (I) stromo w górę do połogiego terenu nad ścianką i nim trawers powrotny w lewą do dna żlebu już nad mostem. Dalej bezkosówkowym dnem żlebu w górę wprost na grzędę rozdzielającą żleb na dwie gałęzie. Stamtąd prawą gałęzią tuż przy kosodrzewinie po prawej dalej w górę kierując się na wysunięte najbardziej na prawo graniowe skałki aż do ich podstawy. Stamtąd skośnie w prawo w górę poniżej tych skałek na grań powyżej przechodu i granią w prawo przez porośnięte kosodrzewiną dwie kopki na przełęcz (z dna doliny 0-, 10 metrów I, krótki odcinek 0+, 1,5 godz).

Z Nowej Doliny:
Z Doliny Nowej - Podścianową ścieżką do miejsca na wysokości około 1650m, w którym od samej grani opada na ścieżkę kosodrzewina. Pomiędzy przełęczą a ścieżką przecinają kosodrzewinę niskie ścianki. Można je obejść trzymając się prawej strony tuż pod ścianami Nowej Baszty.
Skośnie w lewo w górę ścieżką pomiędzy ścianą (z prawej) a kosówką (z lewej) obok ucha skalnego wielkości człowieka do widocznego u góry pod granią pasa kosodrzewiny. Końcówka już przez kosówkę na przełęcz (od podścianowej ścieżki 0-, 10 minut).