środa, 10 lipca 2013

Małe Siodło

Małe Siodło (1172m) słow. Malé sedlo to szeroka, płytka przełęcz w Tatrach Bielskich oddzielająca E wierzchołek Małego Wierchu (1192m) na N od odległej grani Niżnich Kominów (ok.1710m). Grań łącząca Mały Wierch Z Niżnimi Kominami jest działem pomiędzy Doliną Hawranią, a Nową Doliną.
Po W stronie Małego Siodła znajduje się Mały Nowy Żleb - odnoga Nowej Doliny uchodząca do Nowego Kanionu tuż na N od Małej Kopki. Na stronę E opada z siodła krótkie zbocze opadające do dna wielkiego żlebu uchodzącego na N z okolic Niżniego Nowego Przechodu do Doliny Hawraniej.
Przełęcz jest całkowicie zalesiona, a jej najniższe wcięcie jest - przez dość połogi w okolicy teren - trudne do ustalenia. Przez przełęcz wiedzie ścieżka łącząca Podspady z Bielską Ścieżką nad Reglami.

SPACER GRANIĄ
Niżni
Nowy Przechód

Szlaki na Małe Siodło:
Na Małe Siodło nie prowadzą znakowane szlaki.

Z Międzyściennej Przełęczy:
Bielska Ścieżka nad Reglami rozpoczyna się na S od przełęczy, w kierunku W zbocza Zakrywy. Zaraz po wejściu w wyraźną ścieżkę znajduje się jej rozgałęzienie - dalej na S prowadzi ścieżka na Murań przez Zakrywę, a na E (na lewo) skręca Bielska Ścieżka nad Reglami.
Ścieżką tą, wznoszącą się lekko, trawers N zbocza Międzyściennej Turni, a po nim obniżenie do głęboko wciętej w tym miejscu Nowej Doliny powyżej Nowego Kanionu. Po przekroczeniu żlebiska ścieżka od razu wyprowadza na słabo zauważalne Małe Wrótka (tuż na lewo zarośnięta Mała Kopka). Teraz dalej bardzo wyraźną ścieżką w górę wzdłuż Małego Nowego Żlebu, jego prawym zboczem.
Po zakończeniu żlebu doprowadza od lewej ścieżka z Małego Siodła - nią w kilka minut na przełęcz (0-, 30 min).