środa, 17 lipca 2013

Głośny Przechód

Głośny Przechód (ok. 1680 m) słow. Hlasný priechod to trawiasta przełączka w Tatrach Bielskich po N stronie ich Głównej Grani.
Jest to pierwsza przełęcz w NE grani Płaczliwej Skały (2142m), którą oddziela od pobliskiego wierzchołka masywu Głośnej Skały (ok.1690m). W graniach biegnących ku obydwu wierzchołkom jest duża dysproporcja. Płaczliwa Skała przewyższa Głośny Przechód o około 450m a sama grań ma niespełna 1 km długości. Natomiast Głośna Skała zawisa tuż nad przechodem łatwym do ominięcia, około 10-metrowym uskokiem.
Głośny Przechód znajduje się nad Doliną Szeroką od E i SE. Opada do niej początkowo łagodnym, trawiastym stokiem ustępując wraz z wysokością miejsca kosodrzewinie i w najniższej części doliny lasom. Po prawej orograficznie stronie znajduje się na stoku pas niewysokich skałek, pod nim skalno trawiasty teren pozbawiony kosodrzewiny.
Na W do dna Żlebiny opada z przełęczy niewysoka, ale stroma ścianka (co wyklucza najniższe wcięcie przechodu jako miejsce do przechodzenia na drugą stronę grani - łatwo przejść przez grań można na siodełku położonym kilkadziesiąt metrów na SW).

SPACER GRANIĄ
)(  Płaczliwe SiodłoZadnie
Płaczliwe Siodło

Szlaki na Głośny Przechód:
Na Głośny Przechód nie prowadzą znakowane szlaki.

ze Żlebiny
Ze Żlebiny:
Dnem Żlebiny wzdłuż potoku do miejsca, w którym zaczyna się po lewej stronie W ściana Głośnej Skały. Stamtąd jeszcze kilkadziesiąt metrów w górę dnem skąd w prawo na strome trawniki. trawnikami dowolnie w górę unikając zbyt rosłej roślinności do bocznego skalistego odgałęzienia od dna Żlebiny. Bocznym korytkiem do jego końca (miejscami 0) i stamtąd trawers ponad 100m w lewą na grań ponad przechodem mijając podciętą ściankami część grani. Granią w lewą kilkadziesiąt metrów na siodełko (0-, miejsca 0, od wysokości Żlebińskiej Przełęczy Wyżniej 1 godzina).
ominięcie podciętej ścianki przechodu

z Doliny Szerokiej
Z Doliny Szerokiej:
Zielonym szlakiem wiodącym na Szeroką Przełęcz Bielską najlepiej dojść dostatecznie wysoko, by ominąć wszelakie trudności roślinne i skalne na prawym zboczu (ok.1550-1600m). Stamtąd przez potok na to zbocze i nim do NE grani Płaczliwej Skały skośnie w prawo w górę. Grań osiągamy nieco powyżej Głośnego Przechodu i stamtąd w prawo w dół granią na przełączkę (0-, od szlaku ok. 25 minut).